Wat is social media?

Social media is het verzamelwoord voor alle online communicatieplatformen. Deze communicatieplatformen worden ook wel social media kanalen genoemd. Via deze social media kanalen heb je wereldwijd met iedereen contact op elk moment van de dag. De gebruikers van social media maken de content die te vinden is op social media. Deze content kan bestaan uit teksten, video’s en foto’s. Naast privé kun je social media ook zakelijk gebruiken voor advertenties en andere marketing activiteiten. Meer informatie hierover vind je verder in dit artikel.

Meerdere socialmedia apps op telefoon

Hoe werkt social media?

Social media werkt met een algoritme. Dit houd in dat social media jou dingen laat zien die je vaker opzoekt of hebt geliket of gedeeld. Denk hierbij aan een voorbeeld uit je eigen ervaring. Like je veel kookvideo’s op TikTok? Dan krijg je vervolgens veel meer kookvideo’s te zien op TikTok. Doordat social media met een algoritme werkt krijgt elke gebruiker van sociale media content te zien die hij of zij leuk vind. Hierdoor blijven de gebruikers van sociale media langer achter hun scherm zitten.

Typen gebruikers van social media

Je hebt verschillende type gebruikers van social media. Deze gebruikers kun je het makkelijkst in 3 categorieën opdelen. Op social media heb je gebruikers die consumeren, gebruikers die bijdragen en gebruikers die creëren

Consumeren

Dit type gebruikers van social media is eigenlijk het kleinst. Deze gebruikers doen, zoals de naam het als zegt, alleen consumeren op social media. Deze gebruikers bekijken foto’s en video’s zonder deze te liken of erop te reageren. Zelf dragen deze gebruikers dus niks bij of creëren ze ook niks.

Bijdragen

Een andere type gebruikers van social media zijn de gebruikers die bijdragen. Dit zijn simpelweg zoals de naam het zegt gebruikers die bijdragen aan social media. Deze gebruikers bekijken niet alleen foto’s en video’s op social media, maar reageren hier ook op en liken deze social media post. Deze gebruikers reageren ook op artikelen en houden af en toe discussies op social media. Dit type gebruikers creëert niks op social media.

Creëren

De laatste type gebruiker van social media is de gebruiker die creëert. Deze gebruiker creëert content voor op social media. Deze gebruiker post de foto’s en video’s die andere gebruikers bekijken, liken en onder reageren. Zonder de gebruikers die creëren is er niks te vinden op social media.

Woman makeing social media content

Voordelen van social media

Miljoenen mensen gebruiken social media, deze miljoenen mensen zijn verdeeld over de verschillende social media kanalen die er bestaan. Doordat social media zoveel gebruikers heeft en het makkelijk is op dingen te posten op social media kun je in korte tijd veel mensen bereiken. Hiervoor heb je natuurlijk wel een goede tactiek nodig en de nodige kennis. Maar over het algemeen kun je veel mensen bereiken in korte tijd. Ook gebruikers die misschien buiten je doelgroep vallen, maar door middel van jouw social media post juist wel iets van je willen. Verder kun je social media al gebruiken zonder hier geld aan uit te geven. Je kunt starten met een account van je eigen bedrijf en via deze weg zonder geld al proberen volgers te krijgen en misschien zelfs klanten.

Social media marketing

Social media kun je ook gebruiken voor de marketing van jouw bedrijf. Door middel van social media marketing kun je ervoor zorgen dat je meer bezoekers krijgt op je website en daardoor misschien zelfs meer klanten. Met social media marketing kun je ook je producten of diensten promoten met als doel dat potentiële klanten jouw product of dienst kopen. Om social media marketing goed te kunnen gebruiken moet je een goede strategie hanteren om je doelen te bereiken.

YouTube video

Verschillende social media kanalen

Er zijn een aantal verschillende social media kanalen. Elk social media kanaal is weer anders. Het ene kanaal is gericht op het maken van video’s terwijl andere kanalen juist gericht zijn op het maken van foto’s of het schrijven van teksten. Hieronder vind je welke social media kanalen er zijn en wat het inhoudt.

Facebook

Facebook kent iedereen wel van de leuke filmpjes die af en toe voorbij komen, maar Facebook is veel meer dan dat. Facebook is opgericht door de jonge Mark Zuckerberg. Op facebook kun je veel verschillende dingen doen, je kunt een eigen account aanmaken waarop je vervolgens vrienden en familie mee kunt toevoegen die ook gebruik maken van Facebook. Facebook staat bekend om hun vragen als “waar denk je aan?” of “wat ben je aan het doen?”. Door deze vraag te laten zien hoopt Facebook dat jij antwoord geeft op deze vraag door middel van een tekst, foto of video. Verder kun je op Facebook kijken wat je vrienden en familie momenteel aan het doen zijn, je kunt lid worden van verschillende groepen, je kan komende events bekijken en zelfs spelletjes spelen.

Twitter

Twitter is net net als Facebook een erg groot social media kanaal. Op Twitter worden zogeheten “Tweets” geplaatst. Dit zijn tekstberichten die je kunt plaatsen met daarin maximaal 280 tekens. Bij deze “Tweets” kun je een foto, video of een link toevoegen. In zo’n “Tweet” worden veel hashtags gebruikt. Je kunt zelf met een account ook op andere “Tweets” van gebruikers reageren of je kunt andere gebruikers volgen.

Snapchat

Snapchat is een social media kanaal dat vooral populair is onder de jongeren. Via snapchat kun je via je telefoon foto’s, video’s en chats sturen naar je vrienden op de app sturen. Op deze foto’s kun je een timer plaatsen tot 10 seconden wat inhoudt dat degene die deze foto ontvangt maar 10 seconden heeft om de foto te bekijken. Je kunt ook aangeven dat ze deze langer kunnen bekijken, maar zodra ze de foto wegklikken kun je hem niet meer zien. Hetzelfde geldt voor de video’s.

Met snapchat kun je ook foto’s en video’s op je verhaal plaatsen. Deze zijn dan 24 uur zichtbaar voor al je vrienden op de app. Snapchat staat ook bekend om hun leuke filters die je kunt gebruiken.

TikTok

TikTok is een kanaal dat vrij nieuw is. Op deze app kun je video’s plaatsen van 1 minuut. In deze video kun je dansen op een liedje, nieuwe eigen muziek laten horen of gewoon een leuk gemaakt filmpje laten zien.

Het mooie aan TikTok dat deze video’s verder komen dan alleen jouw volgers. Met de juiste hashtags kun je letterlijk wereldwijd bekeken worden. Hierdoor haal je vaak via TikTok een heleboel views van mensen wereldwijd.

LinkedIn

LinkedIn is een social media platform dat je kunt zien als de zakelijke Facebook. LinkedIn is een social media dat het beste is als het gaat om je zakelijke contacten uit te bereiden en je CV digitaal te laten zien. Via LinkedIn kun je een account aanmaken waarop je vervolgens je werkervaring, gevolgde opleidingen, gevolgde cursussen, vaardigheden en interesses kunt laten zien. Via LinkedIn kun je zogeheten “connecties” maken met andere gebruikers en ze toevoegen aan jouw netwerk. Je kunt vervolgens met jouw connecties chatten en berichten van de ander een like geven, op LinkedIn noemen ze dit een bericht “interessant” vinden.

Naast dat je berichten “interessant” kunt vinden, kun je nu ook reageren met “Gefeliciteerd”, “Geweldig”, “Verhelderend”, of “Nieuwsgierig”. Verder kun je ook gewoon normaal met een zelfgeschreven reactie reageren.

WhatsApp

WhatsApp is een ander soort social media dan bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Instagram. WhatsApp is een berichtendienst voor de telefoon en laptop of computer. Via WhatsApp kun je berichten sturen naar jouw contacten. Deze berichten kunnen bestaan uit tekst, foto’s, video’s, Gifjes of zelfs documenten. Sinds een tijd is het nu ook mogelijk om via WhatsApp te bellen en videobellen.

Pinterest

Pinterest is simpelweg een prikbord online, je kan hier allemaal leuken ideeën bij elkaar plaatsen. Je vindt op Pinterest allerlei afbeeldingen die je dan kunt “pinnen” op jouw verschillende borden. Op Pinterest heten deze afbeeldingen een “Pin”. De makers van deze pins kunnen een link koppelen aan deze post. Pinterest kan erg handig zijn als je ideeën nodig hebt voor bijvoorbeeld je tuin of keuken.

YouTube

YouTube is een social media wat letterlijk iedereen wel kent. Op YouTube worden erg veel video’s geplaatst over alle onderwerpen. Op YouTube worden informatieve video’s geplaatst, maar ook video’s om even te relaxen. Als contentmaker kun je gratis je video’s plaatsen met daarin advertenties van bedrijven die adverteren op YouTube. Door het aantal views op jouw video kun je uiteindelijk geld verdienen. Als gebruiker van YouTube kun je gratis abonneren op kanalen die je leuk vindt. Al de nieuwe video’s van deze kanalen komen dan in jouw “abonnementen” te staan.

Discord

Discord is een platform voor community’s. Op Discord kun je een eigen community starten of juist jezelf aansluiten bij een community. Grotendeel van de gebruikers van Discord zijn gamers, maar ook andere gebruiken Discord. Denk hierbij aan studenten en vriendengroepen.

In Discord kun je allerlei dingen delen, hierbij kun je denken aan foto’s en video’s maar ook teksten of documenten. Eigenlijk kun je Discord vergelijken met een groepsapp op het social media kanaal WhatsApp.

Adverteren op social media

Een van de meest efficiënte manieren van adverteren is het adverteren op social media. Het adverteren op social media klinkt erg makkelijk, maar je moet rekening houden met verschillende factoren die meespelen. Bij een goede social media campagne is een goede social media strategie nodig.
Met een goede strategie die helemaal duidelijk is, kun je goed van start gaan met het adverteren op sociale media. Belangrijk is dat je doelgroep duidelijk is.

Iets wat erg handig is bij het adverteren op social media is “retargeting”, dit houdt in dat personen die jouw advertentie eerder gezien hebben vaker de advertentie gaan zien. Zo kun je “warme” klanten vaker aanspreken met jouw advertenties.

Cijfers social media

In Nederland zijn momenteel (2022) 13,7 miljoen mensen vanaf 15 jaar actief op social media. Deze gebruikers worden steeds actiever en gebruiken steeds meer verschillende social media kanalen. Hieronder vind je hoeveel gebruikers de eerder genoemde social media kanalen hadden in 2022 (in Nederland).

  1. WhatsApp (12,5 miljoen gebruikers)
  2. Facebook (10,3 miljoen gebruikers)
  3. YouTube (9,3 miljoen gebruikers)
  4. Instagram (6,6 miljoen gebruikers)
  5. LinkedIn (5,0 miljoen gebruikers)
  6. Pinterest (4,2 miljoen gebruikers)
  7. Twitter (3,5 miljoen gebruikers)
  8. Snapchat (3,2 miljoen gebruikers)
  9. TikTok (3,0 miljoen gebruikers)
  10. Discord (1,4 miljoen gebruikers)